Blog

Nadszedł TEN moment. Wynająłeś studio, wykonałeś utwory, które uważasz za wystarczająco dobre, by znalazły się na płycie. Znalazłeś firmę, która wyda Twój pierwszy nakład. No właśnie…nakład. Od czego powinien zależeć i ile krążków najlepiej wydać, gdy jest się młodym artystą?

Przede wszystkim – zastanów się nad metodą dystrybucji płyty.

Czy będzie ona sprzedawana czy rozdawana?

Rozdawnictwo płyt, szczególnie podczas koncertów, ma swoje plusy i minusy. Jest to metoda dystrybucji przeznaczona przede wszystkim dla młodych artystów, którzy dopiero budują swój wizerunek i rozpoczynają przygodę z propagowaniem swojej sztuki. Jest to również dobra metoda dla osób, które nie czerpią ze swoich występów żadnych benefitów, czyli pracują non profit (dla przyjemności i bez zarobków). Dość sporym minusem rozdawnictwa płyt jest fakt, że nie zarobisz na swojej muzyce, a w płytę zainwestujesz z własnej kieszeni.

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli nie masz jeszcze wiernej publiczności, nakład płatny może się nie sprzedać. W takim wypadku rozdawanie płyt może być jedynym wyjściem, mającym na celu poszerzanie docelowej publiczności i promocję.

Jeśli Twoja płyta będzie rozdawana, jej nakład powinien wynosić od 100 do 500 sztuk.

digipack_oobrotach_tlo

Jeśli będzie sprzedawana, to gdzie?

Możesz zgłosić swoją płytę do takich sieci jak Empik, kontaktując się z działem handlowym, wypełniając odpowiednie fiszki i formatki, które prześlą Ci drogą mailową. Musisz jednak przygotować się na to, że mogą nie przyjąć Twojego wydawnictwa lub poprosić o niewielki nakład do dystrybucji. Im większy nakład weźmie sklep sieciowy, tym większa szansa, że płyta będzie dobrze widoczna i się sprzeda. Wszystko zależy od Twojej popularności i szans sklepów na sprzedaż.

Co możesz zrobić, by Empik kupił od Ciebie duży nakład płyty?

  1. Zadbaj wcześniej o popularność w mediach. Na swoje koncerty zapraszaj dziennikarzy, nawiązuj relacje, gromadź recenzje. A najlepiej, jeśli możesz – zatrudnij dobrego PRowca.

  2. Napisz obszerny plan promocji płyty. Uwzględnij wszystkie media, którym wyślesz egzemplarze recenzyjne, eventy, wydarzenia promocyjne, targi i tym podobne. Przekonaj Empik, że ludzie będą słyszeć o Twojej płycie i będą chcieli ją kupić, a zatem inwestycja w Twój nakład się opłaci.

Jeśli Twoja płyta będzie dystrybuowana przez duży sklep sieciowy, jej nakład powinien wynosić od 2 do 5 tysięcy sztuk. Jeśli jesteś już znanym artystą i nie boisz się, że inwestycja się nie zwróci – nawet więcej.

20150118_130353

A może mniejszy sklep?

Jeśli nie Empik, Saturn czy Matras – zawsze są mniejsze sieci i sklepy muzyczne lokalne. Każdy z nich posiada indywidualne metody dystrybucji i współpracy, warto więc udać się do „wujka Google” i zapytać go o najbliższe placówki. Odwiedzić je, zadzwonić lub wysłać e-mail z zapytaniem o możliwość współpracy.

Możesz też sprzedawać płyty przez swoją stronę internetową, sklepy internetowe i platformy sprzedażowe takie, jak allegro.pl.

Jeśli Twoją płyta zajmie się mniejszy sklep lub online, wtedy nakład płyty może wynosić od 500 do 2000 sztuk.

Ile osób przychodzi na Twoje koncerty?

Płyty możesz również sprzedawać tylko i wyłącznie na swoich koncertach. Jeśli przychodzi na nie powyżej 300 osób (czyli więcej, niż tylko znajomi i przyjaciele) i jeśli masz około 3 koncertów tygodniowo, to w ciągu roku jesteś w stanie sprzedać 1000 płyt. Pamiętaj, że w razie czego zawsze możesz dodrukować płyty ;-).

ciekawe-projekty-na-cd-design-gruff-blues

A jakim nakładzie sprzedała się poprzednia płyta, jeśli jest to już kolejna?

To też jest ważne pytanie. Bo jeśli Twoja poprzednia płyta okazała się hitem, to nowej płyty powinieneś widać co najmniej tyle samo, a najlepiej o 500-1000 sztuk więcej. Pamiętaj, że z każdą nową płyta przybywa Ci fanów!

P.S. Koniecznie zapytaj wydawcę płyty o różnicę cen pomiędzy 500 a 1000 sztuk. Może się okazać, że to tylko kilkaset złotych różnicy. Wtedy bez wahania bierz 1000!

P.S.2. Do każdego planowanego nakładu koniecznie dolicz ok. 100 płyt, które wyślesz prasie w celach recenzyjnych. Promocja jest bardzo ważna!

Mamy nadzieję, że pomogliśmy :-).

Komentarze ( 0 )

    Twój komentarz

    Twój email nie będzie widoczny/opublikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *